Varaosan hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota uuden varaosan hankintaan. On tärkeää että mitat täsmäävät uuden ja vanhan kumin kesken. Itse suosin alkuperäisosia, jotka sopii taatusti paikalleen. Kannattaa myös ottaa huomioon, onko autossa ohjaustehostin vai ei.
1. Nostetaan auto tukevasti nosturille, pukille ym. alustalle. Irroitetaan pyörä. Nyt saadaan näkyviin raidetangonpää nivelineen.
2. Irroitetaan raidetangonpään puslan pultista saksisokka. Jos sokka on jumissa, voi sitä yrittää lyödä vasaralla ja ottaa avuksi pienipäinen lyöntitappi. Jos sokka katkeaa sisään eikä lähde helposti pois on turvallisinta porata sokka pois sopivankokoisella terällä.
![]() |
Kruunumutteri ja poistettu sokka |
3. Avataan kruunumutteri mieluiten hylsyllä. Lenkkiavain/jakoavain lipeää helposti ja pyöristää mutterin kannat.
4. Raidetangonpään irroitus hahlosta. Kiinnitä kruunumutteri/normaali mutteri osittain raidetangonpään nivelen pulttiin. Lyö vasaralla teräviä iskuja hahlon reunaan, sekä mutterin kantaan. Raidetangonpään nivel lähtee hahlosta lyömällä.
![]() |
Raidetanko irti hahlosta |
5. Avataan sokat/pannat hammastangon kumilta. Vanhan kumin voi vaikka leikata saksilla halki ja verrata uuteen varaosaan.
![]() |
Hammastangon suojakumi irti |
6. Uuden kumin asennus.
- Vaihtoehto 1. Raidetangonpään irroitus. Tee merkit raidetankoon ja mittaa raidetangon kierteet ennen irroitusta. Avaa raidentangonpään lukitus ja laske montako täyttä kierrosta raidentagon pää sekä mutteri pyörivät. Pyöritä raidetangon pää ja mutteri erikseen. Nyt kun raidetaangon pää on irti. Putsaa raidetanko hammastangolle asti. Lisää vaseliinia niveliin, sekä suojakumin sisäpintaan riittävästi. Pyöritä raidetankoa niin, että vaseliinia menee niveliin. Vedä suojakumi paikalleen ja kiinnitä sokat ja klemmarit paikoilleen. Varmista että suojakumi on hyvin paikoillaan. Kokoa raidetangonpää päinvastaisessa järjestyksessä. Varmista että raidetangonpää on hyvin kiinni ja samassa kohdassa kuin irroittaessa. Käyttäen aijempia kohdistusmerkkejä ja mittoja. Kokoa loput päinvastaisessa järjestyksessä ja muista lisätä uusi sokka kruunumutteriin.
![]() |
Raidetangonpää irti |
- Vaihtoehto 2. Puhdista raidetanko hammastangolle asti ja lisää vaseliinia niveliin riittävästi, sekä uuden suojakumin sisäpintoihin. pyöritä raidetankoa niin että vaseliinia menee varmasti niveliin. Vedä muovipussi raidetangon pään ylitse ja vedä uusi suojakumi raidetangon nivelen ylitse varovasti. Vedä suojakumi paikalleen ja kiinnitä sokat ja klemmarit paikoilleen. Varmista että suojakumi on hyvin paikoillaan. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä ja muista lisätä uusi sokka kruunumutteriin.
![]() |
Uusi suojakumi paikoillaan
Tässä on vielä pari hyvää aiheeseen liittyvää videota.
|
Meidän pitäisi tuo raidetangon pää vaihtaa. Mielenkiintoinen blogi. Itselläni kun ei ole kovinkaan paljoa tietoa näistä autojen huoltotoimenpiteistä. Ammattilainen on aina huollot tehnyt, itse en ole pahemmin näihin juttuihin sattunut. Kiva, kun havainnollistit kuvilla.
VastaaPoistahttps://www.korpiauto.fi/autovaraosat