![]() |
Helmasta huomaa että sitä on korjattu ennenkin. Röpelöinen pinta kertoo kitistä. |
Auton katsastus lähenee ja korissa on korjattavia vaurioita. Auto tukevasti pukeille ettei tippumisvaaraa synny.
![]() |
Ja tällaista... |
![]() |
Suurin osa huonosta pellistä poistettu |
Poistetaan kaikki ruostevaurioitunut pelti ja suunnitellaan paikkapala.
![]() |
Paikapalan muotoilu pahvimuotin avulla |
Kun paikkapala on suunnilleen muodossa, aletaan hitsamaan. Hitsataan hitsi ''täpät'' pellin nurkkiin joilla pellin pala kiinnittyy koriin. Näin pelti ei pääse vääntyilemään voimakkaasti. Hitsataan raot umpeen, mutta huomioidaan veden valutus reiät jos niitä on.
![]() |
Paikkapalan sovitus |
![]() |
Hiotut saumat |
![]() |
Hitsaukset suoritettu |
Hitsatessa muistetaan pitää huolta ettei tulipaloja synny. Mukana pitää olla aina sammutuskalusto ja tulivahti. Muu henkilö kuin itse hitsaaja. Kun paikka on valmis, odotellaan että se jäähtyy. Hitsisaumoista poistetaan lika teräsharjalla tai teräsharjalaikalla.
![]() |
Sinkkinmaalia ehkäisemässä ruostumista |
Tehdään rasvan poisto maalausta varten. Tässävaiheessa kitataan kori muotoon jos tarve vaatii. Lisätään kotelosuoja helman sisään ja paikan päälle ruostesuojaavaa ainetta. Esimerkiksi sinkkimaalia. Korin ala-osissa ja alustassa kannattaa käyttää lisäksi kiveniskumassaa. Massa estää maalipintaa kulumasta nopeasti puhki ja ruostumasta uudelleen. Paikkaus onnistui ja auto meni huomautuksitta seuraavasta katsastuksesta läpi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti