![]() |
Nippon |
Saimme idean hyvän ystäväni Tatun kanssa, että lähdettäisiin matkalle Japaniin. Kumpikin meistä oli haaveillut jo pitkään Japanissa käymisestä. ''Siellä on niin paljon hienoja autoja ja erillaisempi autokulttuuri kuin suomessa''. Siispä otimme yhteyttä yhteiseen tuttuumme. KBC Garage Leppävirralla oli järjestänyt jo useita autopainotteisia reissuja Japaniin ja päätimme yhdessä lähteä mukaan seuraavalle reissulle.
Matkan hinta ei ollut kovin opiskelijaystävällinen, mutta sen arvoinen. Tein kovasti töitä matkarahojeni eteen koko kevään ja kesän,- syksyyn asti. Siinä sivussa sain valintapäätökseni autoalalle pääsystäni. Sovin heti kättelyssä reissuun lähdöstäni koulun Rehtorin ja Työnantajani kanssa. Sain anotuksi lomaa reilut kolme viikkoa, jonka matka kesti matkustupäivineen.
Automatka oli pimeä ja sateinen |
Olin pakannut kameran lisäksi vain vähän vaihtovaatetta mukaani. Kaikki tavarat mahtuivat reppuuni. Lähdimme varhain aamulla ajamaan Kuopiosta Toyota Caldinalla kohti Helsinkiä. Matka oli pitkä ja ajokeli kehno. Päivä kirkastui lopulta harmaaksi ja pilviseksi. Nousevan auringon maa odotti.
Reissuhuppari |
Noin neljän tunnin jälkeen saavuimme Jumbo ostoskeskuskseen Helsiinkin. Jumbossa tapasimme toisen osan reissuporukasta ja saimme siellä Mikolta reissuhupparit. Kävimme viemässä autot parkkiin ja lähdimme lentokentälle.
Odotimme kentällä vielä loppuja reissuun lähtijöitä ja kunnes meitä olikin kasassa kaikki 12 henkeä. Checkasimme itsemme lennolle ja pääsimme ongelmitta turvatarkastuksien läpi. Tunnin lentokenttäheingailun jälkeen oli aika nousta lentokoneeseen ja lähteä Helsingistä kohti Nagoyaa. Lentomme lähti viiden jälkeen iltapäivällä ja saapui Nagoyaan aamupäivällä. Valvottuja tunteja tuli yhteensä yli 30, koska Japanissa kello on seitsemän tuntia Suomen aikaa edellä.
Nagoyan hotellin pihatie |
Vuokrasimme lentokentältä Toyota Hiacen, johon me kaikki ahtauduimme. Moottoritielle halutessaan piti ajaa tietullinläpi, johon maksettiin tien hoito maksu. Kaistoja oli yleensä kolme tai enemmän. Liikenne oli vasemman puoleinen ja autojen ohjaus oikean puoleinen. Liikenne oli Japanissa hyvin sujuvaa. Hotellille päästyämme purimme matkatavarat ja lähdimme tutustumaan ympäristöön. Kävimme syömässä Curry Housessa, josta sai mausteista lihakastiketta riisin kera. Pienen kävelykierroksen jälkeen palasimme majoituspaikkaamme ja otimme Hiacen. Kiersimme vielä autovaraosaliikkeitä siltä varalta, jos siellä tulisi vastaan jotain mielenkiintoista.
Mielenkiintoinen kaivonkansi |
Suurimpia autovaraosaliikkeitä olivat UpGarage ja Autobacs. UpGaragessa myytiin uuden tavaran lisäksi myös käytettyä tavaraa. Siellä saattoi tehdä löytöjä edulliseen hintaan. Valikoimaa hyllyssä oli alustasarjoista vaihdekepin nuppiin ja kaikkea siltä väliltä. Autobackseissa myytin vain uutta hyllytavaraa. Lisäksi oli olemassa vielä Super Autobacks, joissa oli laajempi valikoima ja paljon erikoisosia eri automalleihin. Kummallakin firmalla oli varaosamyynnin lisäksi auton huoltoa.
![]() | |
Autobacks |
Matkalla UpGarageen näimme paljon hienoja autoja. Japanissa on hyvin uusi autokanta pongasimme ensimmäisenä päivänä automassojen seasta Toyota Centuryn, Nissan GTR:än, R31 Skylinen ja paljon muita harvinaisia autoja. Päivä meni äkkiä eikä illalla tarvinnut paljon unta kysellä.
Seuraavana päivänä kohteenamme oli Suzuka Twin Circuit ja Nagashiman huvipuisto. Lähdimme aikaisin aamulla ajamaan kohti kilparataa. Ilma oli kirkas ja aurinkoinen. Jonkin matkaa ajettuamme pysähdyimme haukkaamaan aamiaista koska, kaikilla oli jäänyt aamupala välistä.
Aamupalaksi tälläkertaa kehkeytyi juoma-automaatista saatava kuuma purkkikahvi ja Mäkkärin tuplajuusto,-pekoni,-muna,-juustopulla. Ravitsevan aamupalan jälkeen matka voi jatkua hyvillä mielin kohti rataa. Matkalla radalle ja itseasiassa koko reissun ajan pelasimme autobingoa. Pelin tarkoitus oli pitää pitkät välimatkat mielenkiintoisina ja luoda tunnelmaa reissu Hiaceemme. Bingolappu oli täynnä Japanilaisten autojen korimalleja. Ensimmäinen auton bongannut sai ruksin lappuun. Vieruskaverin täytyi vielä vahvistaa pongaus. Pelistä johtuen reissu Hiacemme olikin välillä täynnä ääntä :).
![]() | |
Purkillinen aamukahvia |
![]() |
MC-Donaldsin aamupala hampurilainen |
SUZUKA TWIN CIRCUIT
Suzuka Twin Circuit |
Useiden autopongausten jälkeen saavuimme Suzuka Twin Circuitille. Portilla oli vanha mies jolta ostimme 12 lippua. Radalta kuului kireä nelimukisen koneen ääni. Mutkan takaa ilmestyi EG Civic. Civic tuli moottorijarrulla radan viimeiseen mutkaan ja kiihdytti varikkosuoralle. Oli lämmintä ja tiessä oli valtavasti pitoa. Radalla oli muuten hiljaista, eikä paikalla ollut kuin muutama auto.
Pakkauduimme ulos autosta ja ihmettelimme varikkoalueella olevia autoja. Twin Circuitilla oli kaksi rataa niinkuin nimikin kertoo. Pienemmällä radalla oli meneillään drifti harjoitukset ja Isommalla radalla kierrosajan ottoa. Meistä oli mukava katsella mekaanikkojen työtä ja testiajoja. Ihmettelyjen jälkeen lähdimme jatkamaan matkaamme kohti Nagashiman huvipuistoa.
Subaru BRZ |
Honda EG Civic |
Matkalla oli useita korkeita siltoja |
Nagashima Spa Land
Saavuimme lopulta Nagashima Spa Landiin. Melkein kaikki meistä osti rajoittamattoman lipun huvipuistoon, joka salli vapaapääsyn kaikkiin laitteisiin. Puistossa oli jokaiselle jotakin, possujunasta nopeaan vuoristorataan. En ole koskaan ollut kova huvipuostojen ystävä, mutta tälläkertaa tein poikkeuksen. Pojat houkuttelivat minut mukaan vuoristorataan. En ole koskaan ollut edes Linnanmäen vuoristoradassa ja nyt minua odotti Nagashiman Steel Dragon 2000. Rata oli muutama vuosi sitten maailman pisin vuoristorata. Vuoristoradassa vauhti on parhaimmillaan 160km/h äkkijyrkkää kiskoa alas. Siitähän on hyvä aloittaa, eikö?
https://www.youtube.com/watch?v=klzlNeOmlJ8
Nagashima Spa Landin Steel Dragon2000 illalla. |
Pitkän jonotuksen jälkeen pääsin istumaan Steel Dragonin kyytiin. Nousu ensimmäiselle piikille kesti ja maan pinta loittoni metri metriltä. Samalla kun laite keräsi vauhtia, ehti miettiä muutaman kerran että mihin tuli lähdettyä. Huipulla ei enää ehtinyt kuin kauhistella. Sitten mentiin, äkkijyrkkä näytti paljon jyrkemmältä kyydistä katsottuna. Kelkka vain keräsi lisää vauhtia alamäkeen. Kurvin pohja otti tuntuvastu vatsan pohjasta ja seuraava nyppy taas tuntui painottomalta. Vuoristorata tuntui aluksi pelottavalta mutta loppujen lopuksi se oli tosi siisti. Vuoristorata oli hieno uusi kokemus ja sen kyytiin voisi lähteä toistekin.
Meihan Sports Land
Seuraavan päivän etappi oli siirtymä Nagoyasta Gotembaan. Reitti kulki pääasiassa moottoritetä paikasta A-, paikaan B. Matkalla pysähdyimme muutamissa Up Garage ketjun liikkeissä. Mukaan tarttui TRD: vaihdekepin nuppi ja tukku Japanialaisia tarroja. Reitin varrella oli myös Meihan Sport Land, joka oli aivan pakko käydä tarkastamassa. Meihanilla oli paljon enemmän eloa kuin aikaisemmalla Twin Circuitilla.
Rata koostui useista osista joita yhdistelemällä saatiin aikaan erilaisia variaatioita. Radalla nähtiin aika-ajoa ja driftiä. Autoilijat oli jaettu karkeasti eri ajovuoroihin. Ammattilaiset ja aloittelijat. Aika-ajoa ajavien autot olivat pieniä ja ketteriä. Hyvä esimerkki siitä on Honda Beat. Kolme sylinterinen ja kaksipaikkainen pikkuauto. Etuna on ett omamassa on hyvin pieni ja autoa on helppo viedä mutkissa.
Mintun vihreä PS13 valo konversiolla Nissanin RB koneella |
Drifti puolella taas nähtiin pitkiä ja iso moottorisia autoja, kuten Nissan Silvia PS13,- R34 Skylinen moottorilla. Etuna auton rakenteessa on teitysti pitkä akseliväli, joka tuo luisuun hallittavuutta toisin kuin lyhyt akselivälisellä autolla.
Meihan drifti vuoro alkamassa |
Meihan pro drift vuoro ajot |
Matkamme jatkui rauhallisesti moottoritietä huruutellen kohti Gotembaa. Oli jo hämärää kun pääsimme perille. Hotelli oli hieno ja monikerroksinen. Kävimme hakemassa kaupasta iltapalaa. Keittelimme Tatun kanssa hotellihuoneessa teetä ja katselimme Japanilaista televisiota.
![]() |
Lähikaupan purkki nuudelikeitto, lisää vain kuuma vesi. |
Tee kupillisen äärellä television pauhatessa oli mukava syödä nuudelikeittoa. Mikä tahansa maistui hyvältä pitkän matkustupäivän jälkeen.
![]() |
Näkyämä hotellin ikkunasta |
FUJI SPEEDWAY
Hotellin kunnollisessa sängyssä sai kunnon yö unet. Heräsimme puoli seitsemältä aamulla. Vietimme vain yhden yön Gotemban hotellissa, joka sijaitsi lähellä moottoritietä. Hotellin vierestä menevällä tiellä kulki monta rakennettua autoa joissa oli korisarjat, teippauksia tai eriväriset vanteet. Osa autoista kulki lavetilla. Lähdimme liikkeelle heti seitsämän jälkeen. Tänään suuntana oli Fuji Speedway. Reitti oli mäkinen ja mutkainen. Fuji Speedwayn parkkipaikalla oli Ferrareita ja Porscheja. Ostimme liput ja menimme katselemaan rata tunnelmia hieman lähempää.
Muutamia kuvia Fuji Speedwayn rata parkkipaikalta:
Vasemmalla: STI Subaru. Keskellä: Toyota AE86 Levin Oikealla: reissu Hiace Fuji Speedwayn parkissa. |
Vanhan liiton kilpa Datsunin huoltoa |
Sisänäkymää ja mittaristoa |
Kurkistus pellin alle |
R34 |
Fuji Speedway on suuri kilparata Japanissa ja se on Toyotan omistama. Radan pääsuora on 1475 metriä pitkä. Radalla on ajettu aikanaan Formula ykkösten Japanin Grand Prix 1976 ja 1977. Sen jälkeen Fuji Speedway on jätetty pois kisakalenterista. Rata on myös ensimmäinen tosielämän kilparata joka on esiintynyt videopeleissä. Fuji vuori sijaitsee noin 15km radasta.
![]() |
Fuji Speedway |
Fuji Speedwayn katsomo |
Datsun |
Fuji Speedwaylla oli myös muutama asfalttinen ajoharjoittelualue. Yhdellä harjoittelualueista sattui olemaan drifti päivä, josta emme tienneet etukäteen. Satojen autojen kokoontuminen oli upea näky. Kohta kaikki autot palasivat varikkoalueelle ja ajovuorot alkoivat. Ajovuorot määriteltiin taas ajotason mukaan ja ryhmittäin. Paikalla oli monen moista luisuvälinettä. Vietimme radan varrella monta tuntia katsellen driftaamista ja autoja ihaillen.
Drifti autojen kokoontuminen Fuji Speedwaylla |
86 Parking only, Trueno ja Levin. Running Free löytyy Youtubesta |
AE86 Mittaristo ja riisuttu sisusta. |
Black Top 4AGE |
Toyota Mark II |
Pro Drift sarjan autoja |
Aivan häiriintynyt Mazda RX-7 Toyotan 2JZ moottorilla |
RX-7 Spoilerit ja diffuusorit (Ilman ohjaimet) |
Paikalle osui myös Liberty Walkin Lamborghini Murchielago |
Tandem drift tarkoittaa sitä että kahdella tai useammalla autolla ajetaan sivuluisussa mahdollisimman lähellä toisiaan. Se on vaarallista mutta näyttävää. Kuvien mukaisilla ajoetäisyyksillä ajaminen Suomessa on tuskin koskaan virallisesti mahdollista yhdelläkään Suomalaisella radalla.
Mutkaan tulo |
Tandem driftausta |
Mutkaan tuli paljon autoja kerralla ja vauhtia on arviolta 80-120km/h |
Rohkeimmat kuskit ottivat paljon vauhtia ja ronskin sisääntulokulman. |
FUJI VUORI
Fujivuoren huippu |
Aurinko vielä vähän paistaa |
TOKYO
Saman päivän puolella lähdimme ajamaan Tokiota kohti. Matkalla pysähdyimme Lala portissa jossa olisi ollut suuri elokuva teatteri ja useita kioskeja. Ostimme matkaevästä ja jatkoimme matkaa.
Välipysähdyspaikkamme LaLaport |
Reissu porukkamme alkoi olla jo melkoisen väsynyttä. Ilta oli pitkä ja ajauduimme loputtomaan ruuhkaan. Matka eteni hitaasti ja kaikki kaistat olivat tukossa. Kaikesta huolimatta autoilijat antoivat ystävällisesti tietä kun tarvitsi vaihtaa kaistaa. Osa meistä nukkuikin autossa.
Reissu Hiace |
Tokioon päästyämme kävimme ottamassa pintaraapaisun Tokion yö eläämään. Ihmisiä oli todella paljon liikkeellä. Tien varressa näki usein uniformuun pukeutuneita miehiä, jotka ohjasivat liikennettä valomiekkojen näköisillä huomiovaloilla. He tekivät työnsä antaamuksella. Tekivätpä Japanilaiset mitä tahansa. He tekevät sen hyvin ja se näkyi myös liikenteen ohjauksessa. Kävimme paikallisessa kuppilassa pyörähtämässä ja kertomassa hauskoja juttuja.
![]() |
Tunnelmia kaduilta |
![]() |
Tunnelmia toisilta kaduilta |
Yön yli nukuttuamme heräsimme virkeinä seuraavaan päivään. Lähdimme kiertämään varaosaliikkeitä tulevaa Ebisu viikkoa varten. Tarvitsimme Nissan S14:taan ehjän turbon ja öljyn jäähdyttimen. Vierailimme myös muutaman autokaupan pihassa matkalla Nihonmatsuun.
![]() |
Silvia kauppa |
![]() |
Supra kauppa |
![]() |
Skyline kauppa |
Autokauppojen ja varaosaliikkeiden kiertelyn jälkeen saavuimme Nihonmatsuun. Olimme vuokranneet sieltä kaksi mökkiä reissu seurueellemme. Asettauduimme mökkiin taloksi. Mökissä oli vain ilman lämmittimet. Ei mitään muuta lämmitystä. Meni aikaa että saimme lämmityslaitteet toimimaan, koska painikkeiden tekstit oli kirjoitettu Japanin kielellä. Kello oli juuri sen verran että ehdimme vielä Furoon, joka sijaitsi pienen kävelymatkan päässä hotellissa. Furo on lämmin allas täynnä vettä. Vesi on 40 asteista ja tuntuu aluksi todella kuumalta, mutta on hyvin rentouttava kun lämpötilaan tottuu. Furo on kuin Japanilainen saunan vastike. Nukuimme lattialla rullattavalla patjalla. Mökissä ei ollut erillisiä sänkyjä.
Tähän loppuu ensimmäinen viikko Japanissa. Lisää reissukokemuksia JDM Tour viikko 2/3 Ebisu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti