 |
Ebisun moottoriurheilukeskus |
|
Ebisu viikko alkaa. Autobingo käy kuumana kun matkamme käy kohti
Nihonmatsussa sijaitsevaa Ebisua. Saavuimme ilta-aikaan Nihonmatsun hotellille josta olimme vuokranneet mökin. Oli sateista ja pimeää. Mökissämme oli vain sähkökäyttöinen lämmityslaite jonka napit oli kirjailtu japanin hieroglyfi kirjoituksin. Ebisu on Vuoren rinteellä sijaitseva
moottoriurheilukeskus. Radan yhteydessä on myös eläintarha, tai toisin
päin. Eläintarhassa on ainakin norsuja, leijonia, tiikereitä,
pingviinejä ja jääkarhu.
 |
Ebisun portti päivällä |
|
Taustalta kuuluu radoilla mouruavien autojen
ääniä. Ebisussa ajetaan pääasiassa driftinkiä ja drifting kisoja, mutta
siellä ajetaan myös aika ajoja. Ebisun moottoriurheilukeskus sisältää kuusi rataa ja varikkoalueiden lisäksi muutamia tasaisia harjoittelu kenttiä.
 |
Tiikerin päiväuni |
 |
Olot ovat ankeat mutta leijonilla on onneksi seuraa toisistaan. |
 |
Naaras leijona heittäytyi leikkisäksi |
Aamulla
ilma oli viileä ja tuulinen. Kello oli 7.00 paikallista aikaa. Aurinko
oli jo noussut puiden korkeudelle. Liikahdimme reissu Hiacellamme Ebisun
radalle. Kävimme herättelemässä Mikon auton drifting autojen
parkkipaikalta. Saimme auton startattua ja siirryimme varikollemme. Varikkomme oli itseasiassa parkkipaikka joka sijaitsi jyrkänteen reunalla.
 |
Meidän autovarikko |
Pojat ostivat kimpassa vielä pari
ruttuista drifteriä power vehiclesiltä. Power vehicles myy, ostaa ja
vuokraa autoja kilpailukäyttöön Ebisun moottoriradan sisäpuolella. Paikalla oli
paljon austraalialaisia, jotka olivat tulleet viikoksi radalle aivan
kuten mekin. Ebisu on siitä herkullinen paikka autojen ystäville että näkeminen lopu koskaan kesken. Radat ja radan varret ovat
pullollaan autoja ja jokapuolella mouruaa moottori. Se on kuin
moottorimiehen taivas, EBISU.
Lähdimme seuraavaksi hakemaan mikon drifteriä Ebisun parkkipaikalta jossa oli monen muunkin ulkomaalisen autoja parkissa. Osa oli seissut siellä hieman pidempään ja oli ehkä myynnissä.
 |
Pari hylättyä AE86 Leviniä |
 |
Drifting autojen parkkialue |
 |
Ebisun parkkipaikan reunimmaiset |
|
 |
Auto lähti lopulta työntämällä käyntiin! |
|
Ei ollut itsestään selvää että autot toimii niinkuin pitää. Vaihdoimme S14 Nissaniin uuden turbon ja JZX90 Chaseriin uuden moottorin vanhan rikkinäisen tilalle. Meillä oli käytössä parkkipaikka, moottorin nostin ja joitakin työkaluja. Teimme varikolla töitä ilta kuuteen saakka.
 |
Perus virityksiä |
 |
Johtosarjan irroitus |
 |
Nukkumaan meno aika koittaa. |
Seuraavana päivänä saimme Toyotan moottorin pois paikoiltaan ja pujottelimme uutta paikoilleen. Sen jälkeen täytyi saada johtosarja vedettyä auton sisään ja liitettyä vaihteisto moottoriin. Kävimme välillä katsomassa driftausta varikon läheisyydessä olevilla radoilla.
 |
North hillillä pari 180SX:ää ajoivat tandem driftiä |
Radoilla tapahtui kokoajan. Ajajien taso ja autojen kunto olivat vaihtelevia. Useimmiten ruttuisimpien autojen kuskit ajoivat rohkeimmin.
 |
R32 Pari |
Ebisussa on yleensä monta autoa yhtä-aikaa radalla. Vaikka ajajia on kokeneesta kuskista aloittelijaan, meininki on ystävällistä ja nopeimmille kuskeille annetaan tilaa.
 |
PS13 |
Ajovuorot pyritään järjestäämään kuitenkin niin että ajotaso on suunnilleen yhtähyvä kuin muilla. Ajaminen on silloin sujuvampaa ja turvallisempaa.
Melkein uudet autot saapuivat varikolle. R33 Skylineen piti vaihtaa perä, eli tasauspyörästö. Drift Heawen week on vasta alussa.
 |
Mark 2:sen konehuone |
 |
Uutta moottoria paikoilleen |
 |
Uusi vahvistuksemme. R33 |
Seuraavana päivänä pääsin Mikon kyytin radalle. Ajoimme ''schoolilla'' joka on perinteinen
harjoittelu rata driftauksen saloihin. School on yksinkertainen mutta yllättävän hauska ajaa.
 |
Markit radalla |
Loputkin autot alkoivat olla suurinpiirtein ajokunnossa. Tulimme
monta kertaa hyvässä sivuluisussa schoolin vallille niin että Markin
perä raapaisi vallia. Meidän kyydissä oli korillinen ranskalaisia ja ne
lentelivät ympäriinsä jokaisen mutkan aikana. Tunne oli mahtava. Pistin
merkille ettei vauhti tuntunut kyydissä niin kovalta kuin miltä se
näytti videolla. Vaikka vauhtia oli usein yli 80km/h, renkaat sutivat ja
auto meni poikittain.
 |
Kaksi Mark II:sta ja R33 tulossa vallille |
 |
Ranskalainen |
Kävimme tarkastamassa myös North hillin. Siellä oli paljon nähtävää tänään vaikka olikin vähäsateinen päivä. Sade tekee radasta liukkaamman mutta taloudellisesti edullisemman ajaa. Koska renkaat eivät kulu sateella niin paljon kuin kuivalla säällä.
Northin suoralle on tultava 100-130km/h luisussa että vauhti riittää radan ensimmäiseen mutkaan. Ensimmäisestä mutkasta on hyvä linkittää usea mutka yhtäjaksoisessa sivuluisussa.
Myöhemmin illalla tulin kipeäksi. Kostea ja viileä ilma sai nenän vuotamaan yhtenään. Pientä yskän alkuakin oli. Onneksi mukana oli kipulääkettä jota otin aina kun tuntui että kuume on nousemassa.
Seuraavana aamuna olin entistä kipeämpi. Lähdin aamulla mukaan Ebisuun muiden mukana, mutta majailin melkein kokopäivän Hiacessa lämmittelemässä. Päivä oli sateinen ja muu porukka sai paljon halpaa ajoa sateen ansiosta. Minulta päivä taas meni aikalailla ohi kuumen ja nuhan ansiosta. Pieni sairastuminen meni onneksi ohitse noin kolmessa päivässä.
Toisena päivänä oli parempi keli ja olonikin oli jo parempi eiliseen nähden. Pääsin taas radan varteen ihmettelemään. Mikko osallistui G1GP drifting kisaan. Porukkamme kokoontui kannustusjoukoksi radan viereiselle vallille. Harjoitus ajoissa näkyi monenlaista suoritusta ja muutama ulosajokin nähtiin. Kenellekkään ei sattunut vahinkoa.
 |
Rataa kohti |
|
 |
Jokainen odottaa vuoroansa D1GP lajittelussa |
 |
Tarpeeksi lähekkäin? |
 |
Ulosajon jälkiä |
Loppuilta vain grillattiin ja juteltiin austraalialaisten kanssa. Tarjolla oli vartaassa grillattua härkää ja pientä naposteltavaa juomien kera. Austraaliassa voi kuulemma olla 40 astetta lämmintä ulkona. Sinä aikana he pitävät siestaa. Silloin levätään eikä tehdä töitä. Aussit olivat ihmeissään kun kerrottiin että suomessa voi olla talvella yli -30 astetta pakkasta. Eivät kuulemma haluaisi tulla käymään Suomessa talvella.
Alkoi olla jo myöhä ja lähdimme mökillemme. Kerkesimme vielä käydä furossa ja siistiytyä ennen nukkumaan menoa. Rankka päivä takana ja seuraava edessä. Matsuri viikonloppu alkaa!
Matsuri aamu koitti viimein. Ebisun porteilla oli drifting autoja pitkäksi jonoksi asti. Odotimme tovin vuoroamme mutta se ei haitannut koska ympärillä oli paljon mielenkiintoista katseltavaa jatkuvasti.
Matsuri on kuin drifting juhla. Siksi Matsuria edeltävää aikaa kutsutaan drift heaven weekiksi joka päättyy viikonloppuun sisältyvään Matsuriin. Matsurin aikaan Ebisussa driftataan 36h putkeen eli radat ovat auki läpi yön. Paikalla on joskus kuuluisiakin driftaajia harjoitus autoineen. Paikalle saapuu väkeä ulkomailta asti viettämään drifting juhlaa. Täällä Ebisussa kaikkia moottoripäitä yhdistävät autot. Ei ole väliä millainen auto sinulla on. Väliä on vain sillä miten hyvin osaat driftata.
Mk3 Supra
Suuren suuria röörejäkin löytyi
North Hillin vallilla katsomassa ja kuulemassa
Varikollamme oli tunnelmaa
 |
Minami |
 |
Minamin parkkipaikka |
 |
Lisää Minamin parkkipaikkaa |
 |
Schoolin parkkipaikka |
 |
Autotkit tarvitsevat välillä rakkautta. |
 |
Northilla kokoontui monta corollaa Matsurin aikaan. |
Paikalle olikin päivän mittaan kokoontunut satoja autoja ympäri ratakeskusta.
 |
Varikolla oli ajoittain ruuhkaa |
 |
Tässävaiheessa letkalla oli varmasti vauhtia yli 100km/h |
 |
Jzx90 Chaser Jzx100 Chaser ja ehkä toinen Jzx100 saapuvat Minamin vallille jota on tarkoitus raapaista. |
 |
AE86 Coupe Levin vauhdissa |
 |
TE71 Corolla, Suomessa tutummin KE70 DX corolla : ) |
Radalla nähtiin muutamia klassikkoja kuten yllä oleva Japanin mallin corolla. Paikalla kävi pyörähtämässä myös 70' luvun Skyline KGC10 joita ei ole enää turhan montaa maailmassa.
 |
Näihin taivaanrannan näkymiin on hienoa lopettaa Drift Heawen week. |
Nihonmatsu ja Ebisu on käymisen arvoinen paikka. Se on nähtävä Matsurin aikaan jolloin siellä tapahtuu eniten. Se on autoharrastajien yhteinen kokoontumispaikka. Ebisuun kaipaa aina vain takaisin. Se on auto ihmiselle taianomainen paikka olla.
Lisää tarinaa 3/3 Tokyo-Nagyoa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti